”Järjestelmä on helppokäyttöinen ja asiakaspalvelu ensiluokkaista”
Kalastusalan yritys Eumer kokeili vuosien varrella useita verkkokauppa-alustoja ja toiminnanohjausjärjestelmiä. Yrityksen työntekijät kokivat aiemmat järjestelmät hankaliksi ja turhauttaviksi. Refoxiin siirtymisen jälkeen kaupankäynti on sujunut mutkattomasti, ja Refox on ratkonut eteen tulleet haasteet ketterästi.
Eumer Finland Oy valmistaa ja myy kalastustarvikkeita suurille jälleenmyyjille sekä kuluttajille. Eumer tarjoaa elämyksiä esimerkiksi kalastuskurssien, tykypäivien ja tapahtumien muodossa. Yrityksellä on tehtaanmyymälä Merikarvialla, ja sen verkkokauppa palvelee sekä tukkureita että kuluttajia. Ojamon veljekset perustivat yrityksen vuonna 2007. Suomen iloisimmaksi yrittäjäksi tituleeratulle Olli Ojamolle on tärkeää, että työntekijät viihtyvät työpaikassaan. Sen vuoksi oli toimittava, kun kankeat järjestelmät aiheuttivat tyytymättömyyttä, joka kuului kahvipöytäkeskusteluissa ja näkyi jo työhyvinvoinnissa. — Ohjelmistojen toimimattomuus suorastaan ahdisti työntekijöitä. Lisäksi, kun silloisen ohjelmistoyhtiön osti pääomasijoittaja, asiakaspalvelusta tuli kasvotonta. Ongelmien ratkominen kesti, eikä meillä ollut varmuutta, etenivätkö asiat lainkaan. Asiakassuhde muistutti kylmäksi muuttunutta parisuhdetta, Ojamo kuvailee.
Refox vakuutti rehellisyydellä ja ketteryydellä
Eumer päätti vaihtaa toiminnanohjausjärjestelmän parantaakseen työntekijöidensä
viihtyvyyttä.
Yrityksessä harkittiin konsultin palkkaamista uuden järjestelmän hankintaa varten, koska
ohjelmistotalot eivät tuntuneet ymmärtävän yrittäjien tarpeita. Sitten yrittäjät tutustuivat Refoxin
yrittäjä Petter Lillhongaan, jonka jälkeen konsultin palkkaaminen tuntui turhalta.
— Petter osasi puhua yrittäjien kieltä ja istui alusta asti samalla puolella pöytää. Hän ei luvannut
liikoja, vaan sanoi rehellisesti myös sen, jos joku ei onnistu, Ojamo kertoo.
Parisen vuotta käytössä ollut toiminnanohjausjärjestelmä sisältää kaiken tarvittavan ja Refox on
toteuttanut ideat ja kehitysehdotukset joustavasti. Erityisen tyytyväinen Ojamo on asiakaspalvelun
laatuun.
— Refoxin asiakaspalvelu on aivan mielettömän hyvää, sillä ongelmiin reagoidaan välittömästi. Annan
heille asiakaspalvelusta täydet 10/10.
Refoxin yrittäjävetoinen toimintaperiaate näkyy myös käytännössä.
— Yhteistyö soljuu luontevasti, eikä jokaisesta asiasta lähetetä laskua perään. Refoxin ideologia
on, että he tuottavat lisäarvoa myös muille asiakkaille yhden asiakkaan ongelmia ratkoessaan, Ojamo
kehuu.
Yrittäjän paras kaveri
Refox toimittaa Eumerille sekä ERP-toiminnanohjausjärjestelmän että verkkokaupan. Samasta
järjestelmästä hallitaan muun muassa varastoa, tehtaanmyymälää ja kassoja. Laskutuskin toimii
Refoxin kautta.
Eumerilla on erikseen verkkokauppa sekä kuluttajille että tukkukauppiaille.
— Tuotetietojen hallinta on näppärää Refoxin kautta. Samoja tuotteita on useammassa kanavassa
myynnissä, ja kaikki päivitykset voi tehdä yhdessä paikassa, Ojamo kertoo.
Hän arvostaa myös järjestelmän selkeyttä.
— Refoxilla voin helposti seurata raportteja ja markkinointitoimenpiteiden vaikutuksia. Esimerkiksi
näen heti myydyimmät tuotteet päivä- tai viikkotasolla. Kauppa käy ja hallinta on helppoa. Refox on
yrittäjän paras kaveri, Ojamo hehkuttaa.
Ojamo myöntää olevansa vaativa asiakas.
— Me vaadimme mielettömästi, ja jos meidät pystyy pitämään tyytyväisinä, onnistuu se kenen tahansa
kanssa, hän naurahtaa.
Ojamo rohkaisee yrittäjiä panostamaan työhyvinvointiin vaihtamalla vanhentuneet ja jäykät
ohjelmistot toimivaan ratkaisuun.
— Voit vaikka tulla meille Merikarvialle virkistäytymispäiville, niin kerron lisää siitä, miten
hyvin Refoxin kanssa asiat sujuvat, Ojamo vinkkaa lopuksi.
Valitsemalla Refoxin valitset samalla paremman tavan toimia. Refox on enemmän kuin ERP. Olemme yrityksesi kaupankäynnin kumppani ja mahdollistamme liiketoimintasi kasvun.