Järjestelmien yhdistäminen Refoxiin nopeutti Marinekaupan kasvua
Marinekaupan liiketoiminnan kasvaessa useat eri järjestelmät hidastivat yrityksen arkea ja veivät arvokasta aikaa myynniltä. Toiminnanohjausjärjestelmä Refoxin ansiosta ylimääräisen turhan työn ja virheiden määrä vähenivät. Yritys nousi kasvuun nopeammin, kuin ehdit kettua sanoa.
Veneilytarvikemyyjä Marinekauppa on kasvanut tasaiseen tahtiin vuodesta 2009 lähtien. Pienestä,
veneitä myyneestä verkkokaupasta on kasvanut kahden myymälän ja verkkokaupan laaja kokonaisuus.
Kasvu toi kuitenkin mukanaan tietoteknisiä haasteita.
Marinekaupalla oli vielä 2020-luvun alussa erillinen verkkokauppapohja, ERP-järjestelmä ja
integraatio ERP:n kanssa. Erilliset järjestelmät aiheuttivat ylimääräistä työtä sekä
toimintakatkoksia integraatioiden välillä. Varastosaldot, hinnoittelu ja kampanjat eivät pysyneet
yhteneväisinä eri kanavien välillä.
– Halusimme kasvattaa liiketoimintaamme, joten tietojärjestelmät oli pakko päivittää. Toivoimme
löytävämme yhden järjestelmän, johon voisimme yhdistää varaston hallinnan, kassatoiminnot sekä
verkkokaupan, Marinekaupan toimitusjohtaja Sebastian Kindstedt muistelee.
Kindstedt tapasi pari eri järjestelmätoimittajaa ennen tapaamista Refoxin kanssa.
Refoxissa toteutuivat Kindstedt toiveet kotimaisuudesta ja mahdollisuudesta saada tukea järjestelmän
kehittämiseen. Lisäksi Refox oli entuudestaan tuttu yhdelle Marinekaupan tiimin jäsenelle.
Vuonna 2023 Marinekauppa siirtyi Refoxin pohjalle.
– Vielä saman vuoden aikana myymälämme muutti suurempiin tiloihin kasvun takia. Avasimme toisen
myymälän Vantaalle vuoden 2025 keväällä.
Nyt kahden myymälän varastosaldot, myyntiraportit, kassat, verkkokauppa sekä kaikki 8 500 tuotetta
löytyvät helposti Refoxin järjestelmästä. Refoxin käyttö on vähentänyt virheiden määrää ja tuplatyöt
poistuivat kokonaan.
Reaaliaikaiset varastosaldot mahdollistavat yhtenäisen hinnoittelun sekä kampanjoiden paremman
hallinnan. Asiakaskokemus Marinekaupassa parani, kun hinnoittelu yhtenäistyi ja henkilökunnan
reagointi tuotteen kysyntään nopeutui.
– Refox hoitaa järjestelmän teknisen työn puolestamme, mutta me voimme silti esimerkiksi muokata
verkkokaupan ulkoasua silloin kun haluamme, Kindstedt kehuu.
Sähköiset hintalaput arjen helpotus
Refox toteutti uutena palveluna sähköiset hintalaput, jotka ovat olleet Marinekaupalle ajallisesti
iso säästökohde. Sähköiset hintalaput ovat käytössä molemmissa myymälöissä ja ne linkittyvät suoraan
Refoxin toiminnanohjausjärjestelmään.
Hintalaput ovat paitsi helpottaneet kampanjoiden ja tarjousten hallintaa, myös vähentäneet
merkittävästi käsin tehtävää hinnoittelutyötä. Sähköisiin hintalappuihin voi lisätä varastosaldon ja
QR-koodin, josta asiakas saa lisätietoa tuotteesta.
Refox kehittää viikoittain Marinekaupan järjestelmää
Marinekaupalla on Refoxilta käytettävissä omat järjestelmäkehittäjät, tuoteomistajat Niko Vehmasmäki
ja Anton Saarenpää, jotka ylläpitävät verkkokaupan ja ERP:n toimintaa ja kehittymistä.
Viikoittaisissa palavereissa Kindstedtin kanssa seurataan töiden etenemistä ja että aikataulut
pitävät.
Yhteistyömalli takaa, ettei kehitystä tapahdu vain kausiluontoisesti, vaan ympäri vuoden.
Järjestelmäkehittäjillä on syvempi ymmärrys asiakkaan liiketoiminnasta, haasteista ja sen
kehitystarpeista. Onnistunut lopputulos syntyy paremmin ja nopeammin, kun Refoxilta on aina samat
henkilöt kehittämässä asiakkaan järjestelmää.
Kindstedt on ollut tyytyväinen tiiviiseen yhteistyöhön.
– Petter (Lillhonga) ei ole ikinä sanonut, ettei jokin asia voisi onnistua Refoxin järjestelmässä.
Hän lähtee aina selvittämään, miten idean voisi toteuttaa. On ollut mukavaa tehdä yhteistyötä
sellaisen kumppanin kanssa, jolle voi heittää vapaasti ideoita, Kindstedt päättää.
Valitsemalla Refoxin valitset samalla paremman tavan toimia. Refox on enemmän kuin ERP. Olemme yrityksesi kaupankäynnin kumppani ja mahdollistamme liiketoimintasi kasvun.